zondag 9 januari 2011

Software voor beginnende architecten

Enkele dagen geleden had ik twee problemen:
a) Hoe teken ik een plan van mijn huis? (ik heb het opgegeven om nog ergens een plan te vinden bij de vorige eigenaar)
b) Hoe stel ik me iets voor bij die ramen die monumentenzorg zo mooi vindt?

En die problemen had ik dan nog liefst opgelost gezien met gratis software die ook op mijn Mac werkt.

Voor het tweede probleem, de ramen, heb ik een allegaartje van CAD programmas geprobeerd. Onder meer Blender (te ingewikkeld) en BRL-CAD (niet echt geschikt voor 3D modelling). FreeCAD bleek uiteindelijk wel een goede optie. Een simpele vorm van Autocad waar je rap mee weg bent.

Voor het eerste probleem, het tekenen van een plan, is mijn oog al snel gevallen op het programmaatje 'Sweet Home 3D'. En dat bleek een juiste keuze. Enige minpunt, je kan geen deel van je schets selecteren en rond een punt roteren. Bovendien kan je allerhande meubelen toevoegen en je plan in 3D bekijken.
Een extra toetje is dat je in 'Sweet Home 3D' je eigen 3D-modellen van meubels, ramen en deuren kan importeren die je in andere programma's kan aanmaken. Helaas worden die .obj files van FreeCAD niet tegoei herkend door Sweet Home 3D. .dae bestanden gemaakt in Google Sketchup worden wel OK herkend.

Google Sketchup, een absolute hel als je ooit in je opleiding Autocad hebt geleerd. Maar toch, bekijk eens de filmpjes op de site van google en voor je het weet ben je er mee weg. Ik zou zelf durf zeggen dat je met Sketchup sneller een model voor je raam kan maken dan met traditionele CAD programmas.

Dus, de uiteindelijke keuze is Google Sketchup + Sweet Home 3D.

Resultaat: vergelijk bijvoorbeeld het bureauke op het gelijkvloers (met ramen gemaakt in Sketchup).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten